Tilbake
Skriv ut

Om troll og annerledeshet. Filosofisk samtale.

Sammen ser vi videoverket "Track of Horns" av Tori Wrånes. Etterpå leder formidlerne Ina Eriksen og  Eli Eines en filosofisk samtale med utgangspunkt i denne videoen. I samtalen skal alle få si sin mening.Vi finner kanskje ut at vi alle tenker litt forskjellig og at nettopp det kan gjøre samtalen spennende?

Lærerveiledning

Kunstneren Tori Wrånes ønsker å skape en ny standard, hvor alle aksepteres som de er. De siste årene har trollet vært en tilbakevendende figur i hennes kunst. Ikke som en romantisk, nasjonal figur, men som en karakter som kan symbolisere det uhemmede, uregulerte – en skapning som avviker fra normer og lager sine egne alternative regler.

Som hun ser det har vi alle et skjult troll inni oss, et troll som bare får komme frem i mørket når ingen ser oss. Kunstneren mener at vi bør vise trollet i oss og slutte å bekymre oss for å sprekke i sola.

Den 8 minutter lange videoen fra 2015 er en filmet performance som fant sted i de italienske alpene. Et orkester, der musikerne er kledd ut som troll, svever forbi i en skiheis over et sommergrønt alpelandskap, akkompagnert av lyden fra de tolvtonestemte bjellene til beitende kuer. Kunstneren selv sitter høyt oppe i et tre og synger på trollspråk, mens andre musikere står i skogen og blåser på sine lange alpehorn. Med kostymer, rekvisitter, stemme og bevegelse skaper kunstneren en drømmeaktig virkelighet.

Den filosofiske samtalen: I den filosofisk samtalen som følger er prosessen like viktig som svaret. Filosofi i praksis er systematisk undring. Gjennom tenkning kommer man sammen fram det best mulige svaret ut fra de forutsetningene og den tiden man har til rådighet.Struktureren i samtalen hjelper deltakerne til å konsentrere seg. Man snakker om én ting av gangen, man tenker før man snakker, man må lytte og forholde seg til det de andre sier, ta stilling og gi og vurdere begrunnelser.

Samtalen er organisert slik: Alle sitter i sirkel, læreren deltar ikke i samtalen, men har rollen som observatør. Formidleren presenterer reglene for en filosofisk samtale. Vi bruker begrepskort som illustrerer følelser: Formidleren legger ut ett kort om gangen og ber elevene velge et kort som de mener kan ha noe med videoen å gjøre. Elevene viser fram kortet de har valgt og forklarer hvorfor det passer til videoen. Deretter følger en sokratisk samtale med utgangspunkt i det elevene har sagt.

På slutten har man en metasamtale (en samtale om samtalen) der formidleren spør «Hva synes dere var spennende?» og «Hva synes dere var vanskelig?». Elevene får tenkepause, og alle sier sitt svar høyt mens de andre lytter.

Alle sammen ser videoen, deretter deles klassen i to samtalegrupper i hvert sitt rom. (Gjelder ikke klasser med færre enn 15 elever).

Formidlere er Eli Eines og Ina Eriksen, de er selv billedkunstnere og har erfaring som kunstformidlere på Nasjonalmuseet og Kunstnernes Hus.



​​​​​​

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Turnéorganisasjonen
  • Produsent: Nasjonalmuseet
  • Idé/opplegg: Nasjonalmuseet 

Om kunstner / utøver / gruppe

Kunstneren bak videoen, Tori Wrånes, er blant Norges mest internasjonalt anerkjente kunstnere og har en unik stemme i samtidskunsten. Hun jobber på tvers av performance, skulptur, musikk og teater. Maskerte kropper og Wrånes’ spesielle stemmebruk er karakteristiske trekk ved hennes arbeider.