Tilbake
Gyldendal Norsk Forlag
Gyldendal Norsk Forlag
Skriv ut

Dagen som forsvant

Skuespiller og forfatter Ketil Kolstad har oppdaget bøkene til Tormod Haugen, og nå vil han møte dere i klasserommet. Her vil han både snakke om, og lese fra Haugens fortellinger. Ketil vil også snakke om sine egne tanker, funderinger, undring og spørsmål. Men aller mest håper han at mange får lyst til å lese Tormod Haugen sine bøker. Dere kan jo begynne med "Skriket fra jungelen" -  boka skolen får i gave!

Lærerveiledning

Drøm, fantasi og skaperevne

Tormod Haugen skal ha sagt at: «Jeg skriver om drømmenes nødvendighet, om fantasiens styrke og skaperevne. Drømmen er en sterk drivkraft. All handling starter med en drøm og en visjon.» Det er alltid mennesker som danner utgangspunkt for det han skrev - mennesker med sine følelser, relasjoner og reaksjoner.

Ketil Kolstad drives av et nært og personlig engasjement for forfatteren Tormod Haugen (1945 - 2008), hans livshistorie og selvfølgelig hans litteratur. Hva må han fortelle for at nye lesere skal finne veien inn til Tormod Haugens fantastiske fortellinger? Han fabulerer mellom ulike historier, ulike romaner og karakterer, for så å  «forsvinne inn i dem» - som en levende fiksjonen.

Formidlingen vil i hovedsak fokusere på bøkene Dagen som forsvant, Slottet det Hvite og Skriket fra jungelen, som skolene får et eksemplar av til sitt skolebibliotek.

Grunntonen, og det som alltid søkes, er kjærligheten. Tormod Haugen uttrykker det slik selv: «Det finnes ikke noe viktigere å skrive om enn kjærligheten. Jeg mener ikke bare sånn det å bli forelsket i noen, men det handler også om omsorg, ansvar og kollektivitet, altså det at vi fungerer alle sammen i en helhet, det handler også om kjærlighet.» (Midt i smørøyet, NRK, 1997). Det er ikke tvil om at en forfatter som Tormod Haugen bør introduseres for unge i dag, dels på grunn av sin historiske tyngde, men også fordi innholdet i bøkene treffer midt i hjertet. Det ligger noe universelt menneskelig i dem, og det er uvesentlig at de ble skrevet på 70, 80 og 90-tallet.

Tormod Haugen og barnet  - boka som den gode samtalepart

I barnets øyehøyde og på barnets premisser våger Haugen å snakke om det som ikke er så lett å snakke om. Tematikken kretser alltid rundt barndommen, og særlig det ensomme barnet som ikke blir tatt godt nok hensyn til, og som kommer opp i situasjoner som er vanskelige å mestre. Bøkene var aldri ment å være «lærestykker», men de gir oss enkeltindivider og deres historier. Et sentralt tema er at barnets kamp for integritet kan bli en kamp på liv og død. I den kampen er drømmen og fantasien sterke våpen.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Turnéorganisasjonen
  • Kunstnere/grupper: Ketil Kolstad
  • Produsent: Widar Aspeli
  • I samarbeid med: "Dagen som forsvant" er produsert med støtte fra Litteraturbruket - Norsk forfattersentrum, Hedmark fylkeskommune og SEANSE.
  • Idé/opplegg: Karen Tømte og Widar Aspeli,Turnéorganisasjonen. Videreutviklet av Ketil Kolstad og Hanne Brincker.

Om kunstner / utøver / gruppe

Ketil Kolstad er er en norsk skuespiller, dramatiker og litteraturformidler. Han var teatersjef ved Nord-Trøndelag Teater (nå Turnéteatret i Trøndelag) i perioden 2011–2015, og før det var han daglig leder i Foreningen !les i perioden 2007–2011. Han er også daglig leder i ASSITEJ NORGE.

Tormod Haugen, født i 1945 og oppvokst i Trysil debuterte som forfatter i 1973 og etterlot seg et stort og rikt forfatterskap etter sin død i 2008. Han anses som en av Norges mest betydningsfulle barne- og ungdomsforfattere med en bibliografi på 23 bøker oversatt til like mange språk. I 1990 ble han, som eneste norske forfatter gjennom tidene, tildelt den prestisjetunge H.C. Andersen-prisen som annethvert år gis til verdens fremste forfattere innen barne- og ungdomslitteratur. Dette bekrefter at Tormod Haugen ikke bare er en av Nordens, men en av verdens mest interessante forfattere. Haugens forfatterskap startet innenfor den (sosial)realistiske tradisjon, men han innførte etter hvert både poetiske og fantastiske elementer. Etter hvert krysset alle Haugens romaner grensene mellom fantastisk og realistisk litteratur. Han var en eksperimenterende og nyskapende forfatter, helt fra han tilførte sosialrealismen nye dimensjoner tidlig på 70-tallet til han i 1989 utga Skriket fra jungelen som ble betegnet som norsk barnelitteraturs første postmodernistiske roman.

Dagen som forsvant er initert av Widar Aspeli, Turnéorganisasjonen og utviklet av skuespiller Karen Tømte. Hun er skuespiller utdannet ved Akademi for Scenekunst, Høgskolen i Østfold. Hun er oppvokst på Hamar og har sterke kunstneriske bånd til Hamar og Hedmark. Hun har turnert med flere forestillinger i DKS, og arbeider nå på BIBLO TØYEN, Deichmanske bibliotek sin nye barne- og ungdomsfilial.

Hanne Brincker har regi på gjenopptakelsen av forestillingen.

Tekst-/manuskonsulent i utviklingen av Dagen som forstant var Mariangela Cacace Di Fiore, som har utgitt en rekke barne- og ungdomsbøker og tidligere utarbeidet et manus basert på Tormod Haugens roman Dagen som forsvant.

Dramaturg og «eksternt øye» i førsteversjonen av forestillingen var regissør og dramatiker Toril Solvang. Hun har skrevet og regissert en rekke barneforestillinger og har tidligere samarbeidet med Karen Tømte på forestillingen Fantastiske Pelli.

Bakgrunnsinfo og manuskonsulent har vært Marianne Koch Knudsen, tidligere forlegger og redaktør i Gyldendal.

Scenograf: Lisa Hjalmarson